Forside → Periodevis koldt vand i bruser

Periodevis koldt vand i bruser

Target
DVF Medlem

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 10:31


Vi har gennem et par år haft lidt problemer med temperaturen på vandet i vores bruser.
Vi bor i en lejlighed på første sal, og generelt er der ikke voldsomt meget tryk på det varme vand (i vandhanerne osv.), men der er dog stabilt varmt vand.
Men i vores bruser er der periodevis problemer, og trykket på vandet samt temperaturen kan falde pludseligt mens man er i bad, og somme tider kommer det igen, og andre gange kan det være koldt i flere timer. I samme periode er der fint varmt vand i f.eks. vandhanen til håndvasken på badeværelset.
Efter grundig søgning på nettet er mistanken faldet på mit blandingsbatteri i brusekabinen, og jeg har forsøgt at se om jeg kunne skille det ad, for at rense eventuelle filtre osv.
Det er dog kun lykkedes mig at få 'håndtaget' hvor man justerer temperaturen af, og under denne sidder der en ventil som jeg har prøvet at motionere, men det har ikke rigtig løst problemet.
Mit blandingsbatteri er af mærket Grohe, men jeg kan ikke finde modellen på deres hjemmeside, ej heller under deres professionelle del, hvor man kan se deres tidligere modeller. Jeg har ligeledes forsøgt at søge efter billeder på Google af Grohe produkter, men heller ikke her har jeg kunne finde det batteri jeg har.
Min udfordring er lidt, at jeg ikke kan få skilt blandingsbatteriet mere ad, så jeg kan ikke komme ind og se om det er tilstoppet eller om der er noget andet galt.
Midt i håndtaget til at regulere temperaturen sidder der en skrue, som man kan fjerne og så komme ind til ventilen. Men i den anden side, hvor håndtaget til at justere vandmængden, der er ingen skrue, og jeg kan simpelthen ikke lure, hvordan jeg kan få det håndtag af, hvis det overhovedet kan komme af.
Jeg har nærstuderet resten af batteriet, og der er ingen andre skruer, eller tegn på dæksler man kan fjerne, så jeg kan ikke rigtig komme videre.
Jeg er fristet til blot at købe et nyt blandingsbatteri, men jeg kunne godt tænke mig at få afklaret om det reelt er her problemet ligger, inden.

Lignende VVS Spørgsmål i samme kategori


 22 kommentarer
Klaus
VVS-Ekspert

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 10:45


Hej velkommen til

Der kan være flere faktorer i dit problem er det kun dig eller har andre i egendommen det samme problem?

Target
DVF Medlem

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 10:47


Mange tak, og tak for det hurtige svar.
Det er en lille ejerlejlighedsforening med 7 lejligheder, og jeg har taget det op på flere af vores generelforsamlinger, men der er ikke umiddelbart andre der oplever problemet.
Jeg har længe tænkt at de kunne være rørføringen gennem bygningen der kunne være årsag til det manglende varme vand/tryk, men eftersom det kun er i vores bruser vi har problemer, så ved jeg ikke om det kan være årsagen.

Klaus
VVS-Ekspert

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 11:11


hvis de andre har kunne mærke der var et problem er det noget i egendommen den er galt med.

hvis det periode vis skifter mellem koldt og varmt(kun) hos dig er det sikker dit den er galt med.

er det bliver være med tiden eller har det altid gjort det?

er dit bruder batteri koldt eller varmt når du holder hånden på eller bare alminligt temp uden den har været i brug i nogle timer

Klaus
VVS-Ekspert

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 11:42


hvis du vil have at jeg ringer dig op kan du gå ind under kontak vvs expert skriv evt tlf og email og hvornår jeg kan kontakte dig

Target
DVF Medlem

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 12:15


Tak for svarene.
Det er umiddelbart kun i min lejlighed der er problemer. De andre har ikke oplevet problemer.
Der har været problemer i et par år, men det er først på det seneste det er begyndt at genere os, pga. nye jobs som har givet nye badevaner (førhen gik vi som regel i bad mellem kl. 6:00 - 7:00, og på det tidspunkt var der altid varmt vand), men nu går vi i bad senere på dagen, og så er det værre.
Så det er svært at sige, om det er blevet værre, eller om det 'altid' har været sådan.
Jeg synes altid bruserbatteriet har samme temperatur (hverken koldt eller varmt), uanset om det er i brug eller ej. Det er kun på rørene jeg kan mærke varme/kulde.
Jeg vil dog lige prøve, når jeg kommer hjem senere, at mærke nærmere på det.

Klaus
VVS-Ekspert

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 12:19


Ellers vil jeg gerne ringe dig op der er så mange spørgsmål jeg vil stille dig før jeg kan udpege problem
Mvh Klaus

Target
DVF Medlem

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 12:22


Det ville måske være en rigtig god hjælp. Er der noget tidspunkt der passer dig bedst? Jeg er hjemme hele dagen i morgen, så hvis du har mulighed for at ringe mellem 8:00 - 15:00 så vil det passe mig perfekt.
Hvis det heller skal være uden for normal arbejdstid, så kan det nok lade sig gøre i aften.

Klaus
VVS-Ekspert

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 12:23


Jeg er selv på arbejde lige nu så i aften passer fint med mig

Klaus
VVS-Ekspert

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 12:27


hvis i mellem tiden ikke bruger bruser ville det være en hjælp og hvis du måske have lidt værktøj ved hånden

Target
DVF Medlem

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 12:48


Hvad med kl. 18:00 så? Så finder jeg noget værktøj frem, jeg har lidt tænger og skruetrækker osv.

Klaus
VVS-Ekspert

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 13:03


Enten kl 17 eller 19

Target
DVF Medlem

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 13:33


Kan vi sige i morgen kl. 19 så?

Klaus
VVS-Ekspert

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 13:35


Vi aftaler kl 18 så i aften skriv lige dit tlf nr under kontakt

Target
DVF Medlem

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 13:40


Jeg har taget lidt billeder af selve blandingsbatteriet:
https://goo.gl/photos/A4iDXbDhFk4T7VTM8

Du kan bare ringe efter kl. 18 når det passer dig. Jeg smider lige en kontakt besked med mit telefonnummer

Target
DVF Medlem

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 14:02


Jeg tog lige et par billeder mere hvor jeg har skruet håndtaget af:
https://goo.gl/photos/8DqtYVCHkoSj3Vv19

Target
DVF Medlem

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 14:35


Jeg når også at blive klar til kl. 17, så du kan bare ringe kl. 17 hvis det passer dig bedre.

Klaus
VVS-Ekspert

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 14:39


Det er en aftale

Target
DVF Medlem

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 16:03


Tak for vejledningen Klaus. Det er sgu lækkert, at der findes professionelle VVS'er der vil hjælpe og guide os amatører. :-)
Jeg har taget et billede af hanerne og målerne, hvor man kan se rørene på hver side, som vi talte om.
https://goo.gl/photos/ixp4Z6u1mJ3563Ue6

Target
DVF Medlem

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 16:15


Jeg tænker at køre ud og købe et nyt blandingsbatteri i morgen. Jeg har kigget hos Bauhaus på Grohe, HansGrohe eller Oras. Er der noget mærke der er bedre end de andre? Damixa går jeg helt uden om.

Klaus
VVS-Ekspert

Skrevet d. 21 juli 2015 klokken 17:46


Du bestemmer selv bare ikke oras

Klaus
VVS-Ekspert

Skrevet d. 22 juli 2015 klokken 20:52


jeg håber du vil give en lille feedback når du får løst problemmet så jeg kan følge op på din situation

mange tak mvh klaus

Target
DVF Medlem

Skrevet d. 23 juli 2015 klokken 05:44


Jeg fik skiftet armaturet i går til et Hansgrohe, og det har umiddelbart hjulpet til at der kan holdes en stabil temperatur på vandet i bruseren.
Angående det manglende tryk på det varme vand, så skal jeg lige have undersøgt om min underbo også har problemet inden jeg går videre, men han er vist på ferie i øjeblikket.
Jeg skal nok følge op når der sker noget nyt.

Periodevis koldt vand i bruser