Oprettet 24. dec. 2017
Gulv i brusekabine.
Hej eksperter.
Jeg er i gang med at renovere mit badeværelse, og påtænker at lægge nye fliser på gulv og vægge.
Der er i forvejen 3 rør og en faldstammen som går igennem gulve, hvor brusekabinen er. Skal Dette ændres når jeg renovere ?
Det oprindelige badeværelse er formodentlig ca 50 år gammelt, men rørgennemføringerne der fine ud, og de er tætte.
Min plan er at lade rørene være som de er, da de intet fejler, men er Dette lovligt ?
Jeg vil også rigtig gerne afdække faldstammen, og beklæde med fliser, da rørene er gamle og grimme. Er Dette lovligt.
Der er tale om en lejlighed på 2. Sal.
Jeg er i gang med at renovere mit badeværelse, og påtænker at lægge nye fliser på gulv og vægge.
Der er i forvejen 3 rør og en faldstammen som går igennem gulve, hvor brusekabinen er. Skal Dette ændres når jeg renovere ?
Det oprindelige badeværelse er formodentlig ca 50 år gammelt, men rørgennemføringerne der fine ud, og de er tætte.
Min plan er at lade rørene være som de er, da de intet fejler, men er Dette lovligt ?
Jeg vil også rigtig gerne afdække faldstammen, og beklæde med fliser, da rørene er gamle og grimme. Er Dette lovligt.
Der er tale om en lejlighed på 2. Sal.
12 svar
№ 1
Svar af dan
hej og velkommen til
der er ikke krav at du nødvendig skal flytte dine rør eller lave en kasse rundt om den,men der er krav om at man skal kunne komme til samlinger og inspicere det via en lem hvis du vælger at lave en rørkasse.
hvis du vælger at lave nye fliser på gulv og vægge er der et krav om at du skal have et gulvafløb med smøremenbran og godkendte rør bøsninger igennem etagen.
vi ser tit at man laver nyt badeværelse uden at skifte gulvafløb og nye vådrums bøsninger til gamle rør,som er en k3 når du en dag skal sælge.
hvis det er et gammelt originalt gulvafløb er der krav om renovering at du skal have nyt gulvafløb med smøre menbran men er rørne blivet udskiftet inden for de senere år har du sikkert nye godkendte bøsninger.
https://www.bolius.dk/love-og-regler-om-badevaerelser-17976/
http://www.gulvfakta.dk/vaadrumsfakta---2016/introduktion-og-definitioner.aspx
håber at det var nok ellers vender du bare tilbage
der er ikke krav at du nødvendig skal flytte dine rør eller lave en kasse rundt om den,men der er krav om at man skal kunne komme til samlinger og inspicere det via en lem hvis du vælger at lave en rørkasse.
hvis du vælger at lave nye fliser på gulv og vægge er der et krav om at du skal have et gulvafløb med smøremenbran og godkendte rør bøsninger igennem etagen.
vi ser tit at man laver nyt badeværelse uden at skifte gulvafløb og nye vådrums bøsninger til gamle rør,som er en k3 når du en dag skal sælge.
hvis det er et gammelt originalt gulvafløb er der krav om renovering at du skal have nyt gulvafløb med smøre menbran men er rørne blivet udskiftet inden for de senere år har du sikkert nye godkendte bøsninger.
https://www.bolius.dk/love-og-regler-om-badevaerelser-17976/
http://www.gulvfakta.dk/vaadrumsfakta---2016/introduktion-og-definitioner.aspx
håber at det var nok ellers vender du bare tilbage
№ 2
Svar af Fbn
Mange tak for svaret, og så på en juleaftensdag dag :)
Rigtig god jul, og et godt nytår til dig.
Rigtig god jul, og et godt nytår til dig.
№ 3
Svar af dan
Vi hjælper 365 dage om året og nogle har akut brug for hjælp så vi må vise at vi er tilstede.
Rigtig god jul og ser frem til at dit badeværelse bliver færdig
Rigtig god jul og ser frem til at dit badeværelse bliver færdig
№ 4
Svar af dan
Har du brug for VVS materialer kan vi også hjælpe med det,så styrter du også os i med at forsætte med at hjælpe andre.
Men vil er ikke lige så billig som på nettet men kan give en pris
Men vil er ikke lige så billig som på nettet men kan give en pris
№ 5
Svar af Fbn
Hej igen.
Har kigget lidt på det, og er blevet lidt i tvivl.
Jeg påtænker at bruge et rustfrit Blücher gulvafløb, med smøremembran og 75mm afgang. Dette skal så døres gennem gulvet, og tilsluttes en eksisterende faldstamme.
Der hvor jeg bliver i tvivl, er i etagegennemføring. Skal man her have en bøsning, eller lignende ?
Ved at med plastrør skal der laves en brandsikring, men skal der også det når man bruger rustfrit rør ?
Mvh Flemming.
Har kigget lidt på det, og er blevet lidt i tvivl.
Jeg påtænker at bruge et rustfrit Blücher gulvafløb, med smøremembran og 75mm afgang. Dette skal så døres gennem gulvet, og tilsluttes en eksisterende faldstamme.
Der hvor jeg bliver i tvivl, er i etagegennemføring. Skal man her have en bøsning, eller lignende ?
Ved at med plastrør skal der laves en brandsikring, men skal der også det når man bruger rustfrit rør ?
Mvh Flemming.
№ 6
Svar af dan
hey igen
bluher er det bedste valg og som jeg vil anbefale :)
når du er i mellem to etager skal du bruge metal som enten bluher eller støbe jern som er et lov krav.
jo mindre du bruger pvc skal der en brandmanchet på men jeg vil anbefale blucher hele vejen ned til under etage under loft eller nærmeste faldstamme.
det støjer mere ind støbejern ved brug men så er du sikker på en lovlig løsning
du må sige til til hvis vi skal lavere materialer til dig
mvh dan
bluher er det bedste valg og som jeg vil anbefale :)
når du er i mellem to etager skal du bruge metal som enten bluher eller støbe jern som er et lov krav.
jo mindre du bruger pvc skal der en brandmanchet på men jeg vil anbefale blucher hele vejen ned til under etage under loft eller nærmeste faldstamme.
det støjer mere ind støbejern ved brug men så er du sikker på en lovlig løsning
du må sige til til hvis vi skal lavere materialer til dig
mvh dan
№ 7
Svar af Fbn
Tusind tak for svaret. Nu tror jeg jeg er klar.
Skal lige have regnet sammen på det hele, så vender jeg tilbage.
Skal lige have regnet sammen på det hele, så vender jeg tilbage.
№ 8
Svar af Fbn
Hej igen.
Har lige snakket med underboen. Han foreslår, at jeg laver rørgennemføringen i ø50, da den så kan føres igennem indvendigt i det gamle rør. Det giver mindre indgreb ved ham. Men må man det ?
Mener at jeg engang har fået at vide at ø75 er min. diameter ved etagegennemføring.
Har lige snakket med underboen. Han foreslår, at jeg laver rørgennemføringen i ø50, da den så kan føres igennem indvendigt i det gamle rør. Det giver mindre indgreb ved ham. Men må man det ?
Mener at jeg engang har fået at vide at ø75 er min. diameter ved etagegennemføring.
№ 9
Svar af dan
man kan godt få afløb til unidrain i ø 50 men så er det også kun til brusekabine og ikke andet.
men hvis du vælger bluger gulvafløb og kombinere flere afløb til er min ø 75
men hvis du vælger bluger gulvafløb og kombinere flere afløb til er min ø 75
№ 10
Svar af dan
men du må ikke føre noget ned i et gammel rør alt skal være synligt
hvis du bor i kbh kan vi se på det og guide dig ved en lille betaling
hvis du bor i kbh kan vi se på det og guide dig ved en lille betaling
№ 11
Svar af Fbn
Super, tak for svaret. Bor desværre i Ã…rhus, ellers ville det have været rart :).
Vi tænker at skære det gamle 75mm støbejerns rør ved loftet, og føre det nye 50mm rustfri rør ned gennem det, så alt bliver synligt.
Vi tænker at skære det gamle 75mm støbejerns rør ved loftet, og føre det nye 50mm rustfri rør ned gennem det, så alt bliver synligt.
№ 12
Svar af dan
super men du skal huske at man skal være aut for at lave det.
du må sige til hvis jeg skal give en pris på materialer :)
alt over 1500 gratis fragt
du må sige til hvis jeg skal give en pris på materialer :)
alt over 1500 gratis fragt